Merkezi sınav sistemiyle okul seçimi öğrencilerin alacağı başarı puanı, sırlamada kaçıncı olduğu gibi rekabetçi sistemden kaynaklanan nedenler velileri de özel ders aldırma arayışına sürüklüyor. Bazı eğitim uzmanları bunun veliler arasında “reklam ve gösteriş yapma aracı” haline geldiğini dile getiriyor. Bu durum eğitim sisteminden mi kaynaklanıyor; yoksa veliler arasındaki “gösteriş” yapma merakından mı? Uzmanlar yanıtladı: Özel ders kime ve neden gerekli?
Milliyet’ten Beyazıt Şenbük‘ün haberine göre Merkezi sınav sisteminde öğrencilerin sıralama rekabeti, ebeveynler arasında özel ders arayışına neden oluyor. Eğitim uzmanlarına göre özel ders aldırma veliler için “iyi anne baba göstergesi, reklam ve gösteriş yapma aracı” haline geldi.
“Toplumumuz, eğitim hizmeti alma sürecinde rasyonel düşünme becerisini yitirdi”
Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nden Prof. Dr. Memduh Sami Taner, çocukların aşırı hazırcı yetiştirildiğini belirterek şu açıklamada bulunuyor:
“Toplumumuz, eğitim hizmeti alma sürecinde artık rasyonel düşünme becerisini yitirdi. Beslenme, giyim ve barınma gibi temel ihtiyaçlarda olduğu gibi eğitimde de çevresine mesaj verme, bir anlamda reklam ve gösteriş yapma davranışı hâkim oldu. Özel ders aldırmak sanki iyi anne ve babalık yapmanın bir göstergesi gibi algılanıyor. Çocuklar zaten aşırı hazırcı yetiştiriliyor. Evde çocuğunun odasını toplayan, ayakkabısının bağcıklarını bağlayan ebeveyn, eğitim-öğretimde de özel ders aldırarak çocuğuna karşı görevini yerine getirdiği yanılgısı veya örtük bir reklam peşinde.”
“Yıl boyu özel ders aldırmak okuldaki öğretmene güvensizlik göstergesi”
Oysa özel ders, öğrencinin mevcut çabasının “sınırda kaldığı” durumlarda eski deyimle “takviye” amaçlı kısa süreli aldırılması gereken bir ücretli eğitim faaliyetidir. Özel ders beynin bazı loblarının hâkim olduğu becerileri uyandırıp geliştirmek için faydalanılan bir kaldıraç olmalı. Yıl boyu özel ders aldırmak, ancak okuldaki öğretmene güvensizlik göstergesi olabilir. Çocuk ve genç beyni yeni bilgileri rahatlıkla özümseyecek kapasitededir. Sorun bazı öğretmenlerin bilgiyi basite indirgememeleri, eğitim sürecine samimi ve renkli atmosfer kazandıramamalarından kaynaklanıyor olabilir. Yani öğretmen dersi sevdirmek yerine sadece görevini yapma anlayışı ile hareket ediyorsa verimli bir öğrenme gerçekleşmez.”
Kriter “eğitimde bireysel farklılıklar”
Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nden Prof. Dr. Neslihan Güney Karaman:
“Özel ders kararı için göz önünde bulundurulması gereken “eğitimde bireysel farklılıklar” Herkesin öğrenme biçimi farklı. Özel dersin gerçekten ihtiyaçtan mı yoksa özenti nedeniyle mi aldırıldığı her zaman tartışmaya açık bir konu. Yarışmacı bir anlayışın olması ve okuldaki ders saatlerinde çocuğun öğrenmeye ayıracağı zamanının kısıtlı olmasından dolayı maalesef destek alması gereken durumlar olabiliyor. 12’nci sınıfta öğrenciler okulda geçirdiği zamanı azaltıp özel derslerle sınava hazırlanıyorlar. Tabii bu durum da eğitimde tartışılan bir konu.”